Archives

juni, 2015

Inlöparna på SVT!

Kolla in TV-klippet om Inlöparna!

Vill du hjälpa till att stötta så att vi kan springa St Olavsloppet? Kolla här!

SafeRun 2015

SafeRun 2015 blev en blåsig tillställning i snö. Vi har varit gnälliga i vinter för att vi inte fått så mycket snö som vi önskat här. Sen har vi varit lite gnälliga för att ví inte fick någon riktig vår. Resultatet blev att det var väldigt mycket snö kvar i fjällen helgen 5-7 juni då årets upplaga av SafeRun ägde rum. Faktum är att vi fortfarande i Östersund har meterologisk vår just nu (den 16 juni) för dygnsmedeltemperaturen har inte överstigit 10 grader ett visst antal dagar i sträck. Jag hörde det häromdagen. Och i skrivande stund är jag klädd i tunn ulltröja, ullstrumpor och en fleecejacka.

Nåväl, SafeRun blev i alla fall av. Tanken med det arrangemanget växte när jag insåg hur populärt det började vara att springa i fjällen och jag kände att jag ville ge möjligheten att få så heltäckande fjällkunskap som möjligt, komprimerat på en helg. Orientering, navigering, säkerhet, vägval, fåglar, ekologi, rennäringen… Mycket av det som jag hade med mig när jag sprang genom hela den svenska fjällkedjan från Treriksröset till Grövelsjön 2013. Eftersom jag vill hålla mig ute på fjället och sova i tält under arrangemanget krävs det tillstånd från Länsstyrelsen, när vi sätter upp ett litet basläger därute. SafeRun säljs via Addnature.

Jag åkte upp redan på torsdag eftermiddag för att sätta upp baslägret. På plats har jag ett stort Hilleberg Atlas, där vi samlas, äter, har teoripassen etc. Som en stor utbildnings- och restauranglokal ute på fjället. En deltagare hängde med mig i bilen från Östersund på eftermiddagen, och vi satte upp våra tält i blåsten, bra övning. Ytterligare tre deltagare kom upp på kvällskvisten och fick också de öva rejält på att sätta upp tält i blåst och regn.

Fredag morgon klockan 10 startade vi vid parkeringen där Norder Tvärån korsar Storulvåvägen. Resten av gänget slöt upp och vi vandrade upp till baslägret. Efter att alla tält satt på plats gick vi igenom tält kunskap. IMG_4518 - KopiaJag tror på att testa först och sedan få alla tips. Att få testa att sätta upp tältet i dåligt väder är en riktigt bra övning, så jag kunde inte önska mig bättre utbildningsväder. Även om jag egentligen helst vill ha finväder. Under hela helgen åt vi mat från Outmeals, så efter en påslunch var det dags för första turen. Snön ställer till det en del, inte bara för löpningen, utan också för att fjället ser annorlunda ut. En stor del av tanken med SafeRun är ju att träna orientering och navigering på sommarfjället. Vi tog oss upp till Norder Tväråklump i alla fall. En topptur är ju alltid en topptur och toppturer är spännande och kul. Därifrån kunde vi mellan molnen spana ner på tältlägret. På vägen ner kunde vi också åka rutchkana. Jag vet att det innebär risker att göra det, både för att vi inte vet hur det ser ut under snön, och för risken att inte kunna stanna och åka in i något stenskravel. Men jag känner också sluttningen ner mot tältlägret rätt bra, så några av oss åkte fort utför. Det är också en risk att springa i snö, man kan fastna med fötterna och göra illa sig i t ex knän när man springer för fort. Men det är risker med allt här i livet och var och en behöver lära sig skillnaden mellan ”farligt” och ”skrämmande”. Jag försöker lära ut riskerna, med tanke att man själv sen ska kunna bedöma dem.

DSC00975DSC00988 DSC00991 DSC00993 DSC01004 DSC01009 DSC01012 DSC01017 DSC01021DSC01025DSC01027DSC01032DSC01049DSC01054DSC01056DSC01069

Det blev en fin tur, även om vi fick pulsa mycket i snön. Solen kikade fram i omgångar och i sluttningen ner mot baslägret åkte några av oss på baken. Det gick fort… Att åka i snön kan vara farligt, men just här hade jag koll på läget, sluttningen och snön och valde att testa. Det är just så jag tycker man ska använda sitt kunnande: genom att ha koll på riskerna och sitt eget kunnande så kan man göra bra val.

Kvällen gick åt till teori i stortältet, samt ett mål mjukkonserv som vi värmde upp med värmepåsar och sedan värmde fötterna på.IMG_4521 - Kopia IMG_4522 - Kopia IMG_4524 - Kopia

Det blåste rätt bra igen under natten, men eftersom vi jobbat hårt med en mycket viktig tältdevis: Förankra alltid för storm, så sov vi lugnt i tälten. Det är bra att testa sitt tält innan någon längre tur och veta vad det står pall för. Vinden vände dock under morgonen, så vi övade på att tillsammans i grupp flytta alla tält och ställa dem i rätt vindriktning. Det hade varit ett alternativ att packa ihop tälten över dagen, det är kanske säkrast, och skulle bli mer likt att vara ute på långtur, men vi valde att låta dem stå.DSC01073 DSC01076 DSC01087

På lördagmorgonen tränade vi på att syfta och kolla toppar med syftkompasser. IMG_4550 - Kopia IMG_4551 - Kopia IMG_4553 - KopiaFörsta turen  gick till vindskyddet bakom Storsnasen. Där hämtade fjällräddningen några vandrare (ytterligare länk) strax innan SafeRun startade. För mig var det viktigt att visa hur det såg ut där och också att det handlar mycket om kunskap, erfarenhet och förväntningar. Tror jag att det är sommar och sol, så kan det bli tuffare  att uthärda en snöst0rm än om jag är förberedd på att vädret kan slå om dramatiskt. Fjällväder är fjällväder. Vi åt lunch i vindskyddet och tog oss sedan ner till baslägret igen.IMG_4558 - Kopia IMG_4562 - Kopia IMG_4568 - Kopia IMG_4574 - Kopia

Eftermiddagen bjöd på en liten löptur, med ambitionen att hålla höjd. Även här syftade vi och kollade inte lite fjälltoppar i riktning mot Bunnerfjällen.DSC01094 DSC01096 DSC01102 DSC01153

Vi kom tillbaka till tältlägret, några sekundmeter vind som återigen hade vridit cirka 90 grader, så vi pratade om att flytta tälten igen. Men först skulle vi bara byta om och äta lite mat. Klockan var strax efter sex och vi skulle samlas i stortältet halv sju. Jag kryper in i tältet, kollar prognoserna och börjar byta om. Då brakar det lös. En hagelskur som smattrar och ligger på så tältet nästan får slagsida. Men en hagelskur brukar gå över på några minuter. Dock inte denna. Jag får snart sitta och hålla emot tältstängerna på insidan av tältet och det gör ont i mina händer, så hårt smattrar det. Jag hör en tältlina börja slå mot tältet och inser att den lossnat. Jag har förankrat både mitt tält och stortältet delvis med vinterpinnar, så de sitter stabilt, men den här stormen är helt sanslös. Så, snabbt på med kläderna och ut. Vädervansinne. Från ingenstans och till synes utan slut. Jag ropar ut alla som får komma ut och kolla sina tält igen. Vi har förankrat för storm, men det här är bland det värsta jag varit med om sommartid. Vi springer runt och fixar med tälten, stormen vägrar avta. Svårt att stå rak i vissa fall. Det går en bra stund innan jag tar beslut att evakuera ner till vägen. Jag kan inte säkerställa allas säkerhet för både personer och utrustning, så vi behöver ta oss ner. Nu får jag användning av min krisplan. Alla får i uppdrag att snabbt packa ihop allt i sina ryggsäckar, sedan tar vi tälten, ett i taget, och hjälps åt att ta ner dem. Tack vare att vi tidigare övat att flytta tälten, hade nu gruppen riktigt bra koll och alla gjorde det de behövde. Alla tält kom ner till synes oskadda, förutom två tält där tältpinnarna gick av och ett tält där ett snöre skavt mot en sten och nästan gått av. Alla hjälptes åt att bära, som tur var hade vi vinden i ryggen på vägen ner. Några liggunderlag flög bort med vinden, några hittade vi på vägen ner.DSC01161

Vi tog oss ner till Handöl och jag satte på bastun. Alla gick in och satte sig med kläderna på för att tina upp, sedan hängde vi upp vår blöta utrustning och gick upp i köket, värmde vatten i vattenkokare och tog oss en påse mat. Stämningen var rätt god och vi pratade en hel del om hur vi borde ha gjort. Kunde vi gjort annorlunda? Kunde vi istället ha vänt ett tält i taget i rätt riktning och stannat kvar?IMG_4597 - Kopia IMG_4598 - KopiaIMG_4600 - KopiaDSC01166

Vi tinade upp, fick i oss energi och hängde allting på tork, samt kojsade in i stugor.

Söndagen började vi med att träna på att vada – korsa vattendrag. Teori och praktik, även om det andra blev mycket kortare än planerat pga. det isande och kylande smältvattnet. Mycket handlar om vana, att lära känna vattnet och hur det känns att röra sig igenom det. Vi tränade olika tekniker att ta sig över, både att gå själva, två och två, tre i triangelformation och hela gänget. IMG_4603 - Kopia IMG_4607 - Kopia IMG_4611 IMG_4614 IMG_4623

Det var mycket som inte blev som tänkt denna helg, framförallt praktiken och träningen som inte blev av pga. all snö som gjorde det svårforcerat till fots. Men den viktigaste lärdomen fick vi med oss, att alltid ha respekt för fjället och vädret. Man måste vara beredd på allt möjligt. Ha respekt och koll på riskerna, men se till att njuta! Skilj på farligt och skrämmande. Spring på!