Archives

maj, 2014

Snasahögarna

Jag behövde köra en liten rekartur inför SafeRun som går av stapeln 13-15 juni. Letade sällskap bland mina närmaste löparvänner men hade lite för kort framförhållning. Då säger Pär att han kan fixa en kompis till mig. Markus var vid gott mod och hängde på direkt. Inte sprungit i fjällen förut, men vältränad. Jag sa som Baloo:

- Jag ska lära dig allt jag kan!

och han svarade som Mowgli… (den här är en klassiker, den ska man kunna utantill).

Det blev inte så lång dag som vi trodde, men vi hann med tre toppar: Norder Tväråklump, Getvalen och Storsnasen. Vädret var rätt dåligt, mycket vind och ingen sikt. Dessutom hade jag mycket på ”kolla av” listan, så det gick inte så fort. Till på köpet hade jag stukat en fot häromdagen, så jag var lite försiktig. Men tack vare min fantastiske vän och naprapat Jon Hagberg  som jag går hos funkade det, han är nämligen riktigt duktig på tejpningar. Det är lite skämmeskepsen på att säga att jag stukade foten, det är liksom en av mina styrkor, att jag aldrig stukar fötterna…

På Storsnasens topp den 31 maj.

Där finns också denna vackra ängel, prydd med is. Hade det inte varit så blåsigt hade jag gärna stannat en stund. Vi försökte oss på Lillsnasen också, men vände på grund av vädret.

På vägen ner hade jag en plan på ett bra vägval. Det blev lite väl brant, eftersom jag höll lite hög linje runt Storsnasen på vägen ner, men det gick ju det också. Lite spännande ska det vara.

Ytterligare en skön dag i fjällen i alla fall.

Smältvatten är kallt

Under helgen som gick var vi på WorkOutÅre. Jag höll föredrag om Fjällkedjan och Mari höll simkurser. Jag passade på att träna så mycket jag kunde under denna helg, massor av roliga pass där jag fick testa kroppen. Träningsvärken gör sig påmind över större delen av min kropp idag. Fantastiskt kul evenemang!

Under en lucka på lördagen krånglade vi oss i våtdräkterna och tog oss ut i Åresjön. Genom Susabäcken kom smältvattnet ner från fjället. Vår ansats är bara att ha kul, så vi skrattade åt oss själva, vinkade glatt åt förbipasserande och tog oss ner i vattnet. Pär stod på strandkanten med kameran.

9CAT5411

Är det något vi är bra på är det att hålla humöret uppe.

9CAT5397 roterad

9CAT5390

9CAT5451

9CAT5465

Det gjorde ont i händer och panna av kylan, men vi räknar kallt med att vattentemperaturen kommer att vara mer än 5-6 grader den 18 juli…

9CAT5484

9CAT5490

Skäckerfjällen 2-4 maj

Långhelg. Maken är och paddlar höga vågor i Ålands hav. Äldsta dottern med en kompis längst ut i skärgården. De två yngre är hos farmor och farfar. Jag och Sarah Berg drar till Skäckerfjällen med fullpackade pulkor. Planen är: Tura in till Sockertoppens vindskydd dag ett, topptura dag två, tura tillbaka till bilen dag tre.

DSC06978smallPå väg upp från bilen är det fortfarande helt okej väder. Vi stretar på ordentligt. I pulkorna ligger inte bara det nödvändigaste, där ligger även en ikeakasse ved, topptursutrustning, massor av god mat och dryck…

Men vädret är inte helt kanon. Det haglar, snöar, driver, blåser. Det är den 2 maj och i Jämtlandsfjällen ligger snön fortfarande djup.

Vi kämpar på rätt rejält i snödrevet. Prognosen stämmer inte riktigt. Men vi är på så himla bra humör så inte ens vädret är något problem.

Ett tag tar vi av oss skidorna, det är lite väl tufft.

Ingen sikt över paradiset heller. Inte nog med det. När det går utför tar jag chansen att åka på lite. Kraschar och pulkan slår en kullerbytta och skackeln går av. Snabbt på med dunjackor och på några minuter har vi löst det. En vintertältpinne stagar upp brottet, vi lindar eltejp och drar en spännrem. Det håller resten av helgen (bilden tagen mot garagedörren hemma), men den gamla pulkan har kanske gjort sin sista tur. Kapellet gick nämligen sönder också.

Men så, vid halv nio, sitter vi där i vindskyddet och prisar att vi orkat dra all ved. Det blir en riktigt trevlig kväll. I pulkan låg visst väldigt mycket godsaker.

Vi gör några toppförsök på lördagen, men det drar igen hela tiden, noll sikt och flatljus. Bara att vända. Riktigt aprilväder – kommer och går hela tiden, fullständigt oberäkneligt. Oerhört charmerande.

Det händer att solen tittar fram några minuter. Men det syns inte hur mycket det blåser. Vi går långt inne i strutarna hela tiden. Det blir två åk, sedan tar vi oss tillbaka till vindskyddet.

På kvällen klarar det upp lite, vi tar oss en sväng på turskidorna. Ny snö överallt. Ingen packning, full frihet, bara glida på mot horisonten. Just där och då finns ingen annan stans jag vill vara. Jag skulle kunna leva ett helt liv härute.

Den där skumma kvällssolen som dyker upp emellanåt och ger diverse magiska sken över landskapet.

Och den här vyn ändrar skepnad och färger hela tiden. Ny palett varje gång jag tittar ut.

Det är till att hålla hårt i mössan i vinden.

Att få gå ensam på fjället, spåra ospårad snö rakt ut, är fullkomligt. Det är en fantastisk känsla av att vara lilla jag i det stora. Alla dessa naturkrafter, och kraften i mig som orkar gå på här ute. Att inte ha några större bekymmer, att följa naturens skiftningar.

Tittut.DSC07219liten

Från flatljus och fullt snödrev till sikt på några minuter.

Och bli så där ordentligt genomblåst.

Vindpinad och nöjd. Sockertoppens vindskydd ligger så läckert i dalgången, på bergväggen västerut sprang en räv förbi. Rödräv dock. Vi tittar ut på bergväggen och ser väderskiftningarna, hela tiden.

Söndag och vi är på väg hemåt. Nu är det kanonvänder. Som två arbetshästar går vi uppför. Lunkar på, en fot framför den andra. Upp mot det blå, längst uppe i passet och väl uppe öppnar sig en ny dalgång, en ny värld. Alla fjällsidor här ser ut att vara värda ett åk. Det är fortfarande vitt på de flesta ställen, endast några små renblåsta södersluttningar.

Stighudar av och några kilometers utförslöpa väntar.

Såpbubblorna är med såklart.

DSC07309litenPå väg ner till bilen håller vi lite för långt österut och hamnar i brant snårskog. En skönt äventyrlig avslutning att försöka ta oss ner. Någonstans i den våldsamma nerfärden åkte min fina matpåse ur pulkan, däri ligger mitt Jetboilkök. Tveksamt att någon människa kommer att hitta det, i det där skogspartiet rör man sig inte.